METHODS OF CROSS-PLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT FOR MEMORIZING WORDS

Published 2025-06-30
PHYSICS-MATHEMATICS Vol. 80 No. 2 (2025)
Том 80 №2 (2025)
Authors:
  • KRYLOV A.P.
  • KULMAGAMBETOVA Zh.K.
PDF (Russian)

The article presents methods and approaches to creating a cross-platform application for memorizing words, developed in Python using the Kivy and KivyMD libraries. Special attention is paid to the architecture of the system, which includes data storage in an SQLite database, as well as the logic of interaction between modules that ensure stability, performance and extensibility of the application. The key aspects of the user interface, focused on simplicity, adaptability and intuitiveness, as well as gamification elements (levels, points and achievements), which contribute to increasing motivation and engagement of students, are considered. The basic features of the application are described, such as adding words, creating thematic sets, a feedback system, and personalized recommendations. Optimization mechanisms for working with the database, including caching and indexing queries, as well as security measures to protect user data, are analyzed. The planned improvements aimed at in-depth analysis of statistics, expansion of training modes, implementation of interval repetition and improvement of the reward system are considered. The results obtained confirm the viability of the chosen technology stack and its potential for further development, focused on increasing the efficiency, flexibility and fascination of the vocabulary learning process. The conducted research demonstrates the importance of integrating modern technologies into educational applications, which contributes to the creation of more adaptive and effective tools for learning foreign languages.

KRYLOV A.P.

master's student, Aktobe Regional University named after K. Zhubanov, Aktobe, Kazakhstan

E-mail: sasha976431@gmail.com, https://orcid.org/0009-0009-3259-5321

KULMAGAMBETOVA Zh.K.

Candidate of technical sciences, docent, Aktobe Regional University named after K. Zhubanov, Aktobe, Kazakhstan

E-mail: kulmagambetova.zh.k@gmail.com, https://orcid.org/0000-0003-3830-9217

  1. Федотова А.И., Гильванов Р.Г. Разработка кросс-платформенных приложений на языке Python и фреймворке Kivy //Интеллектуальные технологии на транспорте. – 2022. – №. 2 (30). – С. 53-58.
  2. Андриенко И. С. Разработка программы для редактирования текста с помощью библиотеки Kivy //Постулат. – 2024. – №. 1 январь.
  3. Буистов В.В., Гречко В.С., Андрейченко А.А. Возможности и перспективы использования языка программирования python в мобильной разработке //Наука и образование в эпоху перемен: перспективы развития, новые парадигмы. – 2022. – С. 27-28.
  4. Алексеева А.З., Соломонова Г.С., Аетдинова Р.Р. Геймификация в образовании //Вестник Северо-Восточного федерального университета им. МК Аммосова. Серия: Педагогика. Психология. Философия. – 2021. – №. 4 (24). – С. 5-10.
  5. Коденков Р.Р., Резак Е.В. Кросс-платформенное мобильное приложение для запоминания иностранных слов методом интервального повторения //ТОГУ-СТАРТ: Фундаментальные и прикладные исследования молодых. – 2021. – С. 281-286.
  6. Королёв М.С., Осыко А.А., Егорова А.А. Исследование геймификации мобильных приложений процесса обучения //Проблемы управления в социально-экономических и технических системах. – 2022. – С. 150-153.
  7. Карасев В.В., Ванеев О.Н. Разработка системы подсчёта дозировки сложных удобрений на основе технологий языка python и бд sqlite //Россия молодая. – 2022. – С. 31518.1-31518.8.
  8. Акентьев Д.Д. «Тodolist» на Python с использованием SQLite //Постулат. – 2025. – №. 1 январь.
  9. Полякова А.В. Геймификация в образовании: обзор проблем и исследований //Человеческий капитал. – 2024. – №. 5. – С. 216-221.
  10. Постолит А. Разработка кроссплатформенных мобильных и настольных приложений на Python. Практическое пособие. — М.: Издательские решения, 2022. books.yandex.ru
  11. Кодов А. Как использовать Python для работы с кроссплатформенными приложениями // Sky.pro. — 2024. sky.pro+1sky.pro+1
  12. Карпенко О.М., Лукьянова А.В., Абрамова А.В., Басов В.А. Геймификация в электронном обучении // Дистанционное и виртуальное обучение. — 2015. — № 4. — С. 28-29. muh.ru
  13. Неруш П.М. Возможности применения социально-психологических технологий в образовании // Психологические исследования. — 2019. — № 2. — С. 45-50. publishing-vak.ru
  14. Сибдев. Что выбрать: кросс-платформенную или нативную разработку // Сибдев. — 2023.
  15. Попова А.А. Приёмы запоминания иностранных слов //Вестник науки и образования. – 2021. – №. 8-1 (111). – С. 48-55.
cross-platform development, Python, Kivy, gamification, educational applications, memorization of words, SQLite database

How to Cite

METHODS OF CROSS-PLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT FOR MEMORIZING WORDS. (2025). Scientific Journal "Bulletin of the K. Zhubanov Aktobe Regional University", 80(2), 40-48. https://doi.org/10.70239/