This article provides brief information about the new design of the dry piston seal in the cylinder and the results of an experimental study of this design. It was found that the resource is more than 3 thousand hours. In fact, the standard seal has about the same resource. But there are differences in the operation of the standard seal and the developed dry seal. A dry seal throughout the entire service life ensures density and changes in the technical and economic indicators of the engine due to the operation of the piston seal should not occur. It should be noted that in this work, the first stage of mastering the dry seal design has been completed. Next, the economic effect of using a dry seal is calculated. First, the annual operating costs for items related to the cylinder-piston group of the engine are determined. The total annual savings will amount to 74,518 tenge per year. Taking into account the payments for services at the service station, the annual savings can amount to 100-150 thousand tenge per year. Consideration of the technical results and the economic effect of using a dry piston seal in the cylinder shows that according to these indicators, the developed seal design has great prospects.
А.К. KAUKAROV
Senior lecturer, master's degree, K. Zhubanov Aktobe Regional University, Aktobe
E-mail: altynbek-79@mail.ru https://orcid.org/0000-0001-5681-5469
G.B. BAKYT
PhD, Associate Professor, Academy of logistics and transport, Almaty
E-mail: g.bakyt@alt.edu.kz https://orcid.org/0009-0009-8454-6791
V.V. GRACHEV
Doctor of Technical Sciences, Professor, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I E-mail: v_grach@mail.ru https://orcid.org/0000-0002-7381-561X
М.Т. TUREKHANOV
Master's degree, K. Zhubanov Aktobe Regional University, Aktobe
https://orcid.org/0000-0002-8632-8175
- Гурвин И.Б. и др. О расчете износостойкости деталей кривошипношатунного механизма двигателей.//Автомобильная промышленность. Москва, 1972, No2. С.9-10.
- Алифанов А.Л. Потребность в ремонтных комплексах для автомобилей.// Автомобильная промышленность, Москва, 1997, No12. С. 20-22.
- Малышев Г.А. Основные проблемы авторемонтного производства.//Автомобильная промышленность, Москва, 1973, No7. С.40—42.
- Шадричев В.А. Основы технологии автомобилестроения и ремонта автомобилей. Л. Машиностроение, 1976.-560 с.
- Методы повышения долговечности деталей машин. Под редакцией В.Н. Ткачева. М. Машиностроение, 1971.-277 с.
- Погорелов И.П., Чистяков М.Л. Ремонт тракторов. М. Сельхозгиз, 1960. –460 с.
- Базовский И. Надежность, теория и практика. М. Мир, 1965. –249 с.
- Ждановский Н.С., Николаенко В.Н. Надежность и долговечность авторакторных двигателей. Л. Колос, 1974. –223 с.
- Решетов Д.Н. Работоспособность и надежность деталей машин. М. Высшая школа. 1974. –254 с.
- Гладков О.В., Лукинский В.С. и др. Определение эксплуатационной надежности автомобилей в опорных автотракторных предприятиях. Л. Колос, 1976. –48 с.
- Гурвин И.Б., Сыркин П.Э. Эксплуатационная надежность автомобильных двигателей. М. Транспорт, 1984. –234 с. 12. Лукинский В.С., Зайцев Е.И. Прогнозирование надежности автомобилей. Л. Политехника, 1991. –227 с.
- Кугель Р.В. Долговечность автомобилей. М. МАШГИЗ,1961, 412 с.
- Бекман В.В. Гоночные мотоциклы. Л. Машиностроение, 1975. 288 с.
- Давлетов Ж.К., Куанышев М.К., Надиров Н.К., Некрасов В.Г. Исследование и совершенствованиеподшипников скольжения двигателей внутреннего сгорания.//Вестник Казахской академии транспорта и коммуникаций им. М. Тынышпаева, Алматы, 2007. No1. С 84-99.
- Некрасов В.Г., Куанышев М.К., Надиров Н.К. Совершенствование подшипников скольжения дизельных двигателей привода буровых установок, промысловых электростанций и автомобильных нефтевозов.// Нефть и газ, Алматы, 2007, No 1. С.67-75.
- Некрасов В.Г., Куанышев М.К. Исследование и решение проблем подшипников скольжения ДВС // Материалы международной конференции «Образование и наука –созданию конкурентноспособного Казахстана». 20 апреля 2007 г. КазАТК им. М. Тынышпаева, Актобе, 2007. С.302-306.
- Некрасов В.Г. , Куанышев М.К., Надиров Н.К. Исследование и совершенствование подшипников скольжения двигателей внутреннего сгорания.// Вестник сельскохозяйственной науки Казахстана. Алматы, 2007. No4. С. 54-56.
- Кугель Р.В. О натурных испытаниях долговечности деталей и агрегатов машин. М. Машиностроение, 1970, 83 с.
- Испытание на надежность машин и ихэлементов. М. Машиностроение, 1982. 181 с.
- Мани Л. Транспорт, энергетика и будущее. Перевод с английского. М. Мир, 1987. -160 с.
- Григорьев М.А., Желтяков В.Т., Тер-Мкртичьян Г.Г., Терехин А.Н. Современные автомобильные двигатели и их перспективы. // Автомобильная промышленность, 1996, No7. С. 9-16.
- Химики автолюбителям. Под редакцией А.Я. Малкина. Л. Химия, 1991. -319 с.
- Васильева Л.С. Автомобильные эксплуатационные материалы. М. Транспорт, 1986. –279 с.