THE INFLUENCE OF SYSTEMATIC PHYSICAL ACTIVITY IN UNIVERSITY CONDITIONS ON THE FUNCTIONAL STATE OF THE BODY AND INDICATORS OF HIGHER NERVOUS ACTIVITY OF STUDENTS

Published 2025-06-30
SOCIAL SCIENCES AND HUMANITIES Vol. 80 No. 2 (2025)
Том 80 №2 (2025)
Authors:
  • MAKUNINA О.А.
PDF (Russian)

The article presents the results of a study of the dynamics of the functional state of the main life support systems and higher nervous activity of students during systematic physical education classes. The study involved students from three different universities (n=330). The analysis of methods of self-monitoring of students' physical condition at the beginning and at the end of the academic year is carried out.

The results of the study demonstrate that at the beginning of the school year, indicators of the cardiovascular, respiratory systems, functional tests and indicators of VNI (attention and memory) were in the range of satisfactory or low values. In general, the studied indicators indicate unsatisfactory criteria for the physical health of students.

During the academic year, under the influence of systematic physical education classes, students’ performance indicators statistically significantly improved. Thus, indicators of the cardiovascular system decreased in heart rate by 19.4%, systolic blood pressure by 11.4%, diastolic by 12.4%, and the Ruffier test indicator increased by 82.6%. The dynamics of indicators of the cardiovascular system at rest and during a functional test may indicate strengthening of the heart muscle, increased endurance of the heart, normalization of the mechanisms of regulation of heart function, and an increase in the power of the system of adaptation to environmental factors as a result of systematic physical education. To confirm these conclusions, the use of objective modern methods of monitoring the cardiovascular system is required.

Methods of self-control attract students, arouse interest in assessing the dynamics of their own indicators of functional state in the process of systematic physical education, form health-preserving competencies, and form a value-based attitude towards health.

The results of the study prove an increase in the functional capabilities, attention and memory of students who are systematically engaged in physical education. In the future, it is planned to conduct a comparative analysis between the dynamics of indicators of the functional state of the cardiovascular and respiratory systems and the parameters of higher nervous activity of students from different universities.

MAKUNINA О.А.

candidate of biological sciences, associate professor, South Ural State University, Chelyabinsk, Russian Federation

E-mail: oamakunina@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-3448-9428

  1. Илькевич Т. Г. Оценка проявлений информационного стресса у студентов и его профилактика средствами физической культуры и спорта / Т. Г. Илькевич, К. Б. Илькевич, А. С. Болдов, М. Р. Шакиров // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. – 2022. – № 6(208). – С. 157-162.
  2. Щетинина С. Ю., Бурцева Т. В. Влияние физических нагрузок на динамику умственной работоспособности студентов / С. Ю. Щетинина, Т. В. Бурцева // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. – 2021. – №4-1. – С. 203-206.
  3. Савко Э. И. Студенческая молодежь и ее отношение к физической культуре, и здоровому образу жизни / Э. И. Савко, С. В. Хожемпо // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. – 2018. – № 4(11). – С. 62-76.
  4. Иванова В. В. Отношение студентов вузов к физической культуре и спорту: современное состояние и проблемы мотивации обучающихся / В. В. Иванова // Наука, технологии, образование: актуальные вопросы, достижения и инновации : Сборник статей III Международной научно-практической конференции, Пенза, 27 января 2024 года. – Пенза: Наука и Просвещение (ИП Гуляев Г.Ю.), 2024. – С. 149-151.
  5. Болдов А. С., Илькевич К. Б., Гусев А. В., Шакиров М. Р., Иванов Д. А. Отношение студентов творческих специальностей и направлений подготовки к физической культуре и спорту / А. С. Болдов, К. Б. Илькевич, А. В. Гусев, М. Р. Шакиров, Д. А. Иванов // Ученые записки университета Лесгафта. – 2021. – №10 (200). – С. 445-449.
  6. Рекомендации ВОЗ по вопросам физической активности и малоподвижного образа жизни: краткий обзор [WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance]. – Женева: Всемирная организация здравоохранения; 2020. – 24 с.
  7. Сырова И. Н. Самоконтроль и оценка физического здоровья студенческой молодежи: учебно-методическое пособие // И. Н. Сырова, Л. И. Серазетдинова, Р. Ф. Волкова, С. Ф. Усманова. – Казань: Казанский университет, 2023. – 89 с.
  8. Бичев В. Г. Влияние физических нагрузок на эмоциональное состояние студента // International Journal of Humanities and Natural Sciences. – 2019. –vol.8-1. – С. 51-56.
  9. Василенко И. В. Развитие массового спорта на региональном уровне в представлениях и оценках современных студентов / И. В. Василенко, О. В. Ткаченко // Теория и практика физической культуры. – 2024. – № 12. – С. 88-89.
  10. Кисляков П. А. Отношение студентов вузов к ценностям физической культуры и спорта как показатель их социального развития / П. А. Кисляков, Т. Т. Т. Нгуен, М. С. Белов, О. А. Силаева, Е. А. Шмелева // Образование и наука. – 2024. ˗ 26(9). – С.98–128.
physical education, functional state, working capacity, health, students

How to Cite

THE INFLUENCE OF SYSTEMATIC PHYSICAL ACTIVITY IN UNIVERSITY CONDITIONS ON THE FUNCTIONAL STATE OF THE BODY AND INDICATORS OF HIGHER NERVOUS ACTIVITY OF STUDENTS. (2025). Scientific Journal "Bulletin of the K. Zhubanov Aktobe Regional University", 80(2), 212-218. https://doi.org/10.70239/