In the article, the author gives a brief summary of the history of the emergence and development of teaching methods and describes some of the leading methods recognized by scientists at different times. Furthermore the author, analyzing the teaching methods used in the educational process in the 1930’s of the last century, notes that teachers-methodologists approached this problem seriously as was required by their time period. Finally, the author concludes that the analysis of the methodological heritage of Professor K.Zhubanov helps to thoroughly understand the current state, development prospects and historical continuity in the teaching of the Kazakh language.
M.K. ZHAZYKOVA
Aktobe Regional University named after K. Zhubanov
- Қыдыршаев А.С. А.Байтұрсынұлының әдістемелік мұрасы: педагогика ғылымдарының кандидаты ғылыми дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация - Алматы: Абай атындағы Алматы мемлекеттік университеті. - 1995. - 196 б.
- Байтұрсынұлы А. Тіл тағылымы (қазақ тілі мен оқу-ағартуға қатысты еңбектері). – Алматы: Ана тілі, 1992. - 448 б.
- Жубанов Х. Исследования по казахскому языку. - Алма-Ата: Наука. - 1966. – 361 с.
- Жұбанов Қ. Қазақ тілі жөніндегі зерттеулер. – Алматы: Ғылым. - 1999. - 581 б.
- Жұбанова М. Профессор Қ.Жұбанов ұлттық лингводидактика проблемалары хақында. - Алматы: Ғылым, 2002. - 82 б.
- Оралбаева Н. Ұлттық тіл біліміміздің теориялық негізін қалаушы // «Жұбанов тағылымы – 4» республикалық ғылыми-практикалық конференция материалдары. - Ақтөбе: Қ.Жұбанов атындағы АМУ. - 2004. - Б.30–37.
teaching methods, professor K.Zhubanov, methods of teaching the Kazakh language, methods of generalization, systematization, analysis, comparison, description, questions and answers, conversations.
How to Cite
REFLECTION OF TEACHING METHODS IN THE WORKS OF K. ZHUBANOV. (2024). Scientific Journal "Bulletin of the K. Zhubanov Aktobe Regional University", 57(3), 69-76. https://doi.org/10.70239/