COMPLIANCE -SERVICES IN GUASI-PABLIC STCTOR ENTITIES: PROBLEMS AND DEVELOPMENT PROSPECTS

Published 2024-06-28
ECONOMICS AND LAW Vol. 76 No. 2 (2024)
№2 (2024)
Authors:
  • Zh. Zh. DAVLETBAYEVA
  • N.N. KALAUOV
PDF (Kazakh)

The Compliance Institute has established itself internationally as an effective tool to combat corruption risks. The article defines the importance of the anti-corruption compliance service in preventing corruption
risks in quasi-public sector entities. The current issues of compliance service in the practice of Kazakhstan are analyzed. The current state and problematic issues of the compliance service have been studied by experts. Special attention is paid to the independent activity of the compliance service in organizations directly subordinate. To determine the current situation, an online survey of compliance service specialists in quasi-public sector organizations was conducted. The survey results showed the dependence of the compliance service on the head of the organization, the low level of
human resources and the low organization of business processes. The advantages, weaknesses, opportunities and risks of the compliance service in Russia and Kazakhstan are analyzed. The researchers demonstrated the effectiveness of the outsourcing approach in improving the efficiency of compliance activities. It is proposed to make changes and additions
to the Standard Regulation on the anti-corruption compliance service in quasi-public sector entities on the transfer of part of the functions and processes of the compliance service to outsourcing. It is concluded that the proposed solution to improve the efficiency of the compliance service gives a positive result in preventing and reducing general corruption risks.

Zh. Zh. DAVLETBAYEVA

Undergraduate student National School of Public Policy, Academy of Public Administration under the President of the Republic of Kazakhsta, Astana, Kazakhstan.
Е-mail: zhuldyz.davletbayeva@apa.kz, https://orcid.org/0000-0002-2271-1570;

N.N. KALAUOV

Candidate of Social Sciences, Professor, National School of Public Policy, Academy of Public Administration under the President of the Republic of Kazakhsta, Astana, Kazakhstan.
Е-mail: kalayov1976@mail.ru, https://orcid.org/0009-0002-0583-4517;

  1. Әлем бойынша Құқық үстемдігі индексі https://worldjusticeproject.org/ Жүгінген күні:14.04.2024.
  2. Transparency International сыбайлас жемқорлықты түйсіну индесі 2023 жыл. https://transparency.kz/ru/. Жүгінген күні: 22.04.2024.
  3. Қазақстан Республикасындағы квазимемлекеттік секторды реформалау жөніндегі талдамалық баяндаманы және оны іске асыру жөніндегі іс-шаралар жоспарын бекіту туралы. Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2022 жылғы 6 қыркүйектегі №654 қаулысы. (2-бөлім, 2.2 пункт, 3-бөлім, 3.2 пункт) https://adilet.zan.kz/kaz/docs/P2200000654. Жүгінген күні: 22.04.2024
  4. «Kazakstan Bar Association» заң консультанттары Палатасы мен «Құқықтық саясатты зерттеу орталығы» ҚБ-нің квазимемлекеттік сектордағы комплаенс-қызметтер жұмысына жүргізілген монитиоринг есебі. Алматы, 2022 жыл. 5, 9-11, 27-28 беттер.
  5. Информационное сообщение о сущности комплаенс. http://www. wikipedia. ru/ Жүгінген күні: 30.04.2024.
  6. Джеффри М. Каплан. Kaplan & Walker «Сәйкестік және этика талаптарын сақтауға байланысты тәуекелдерді бағалау:Тұжырымдамалар, әдістер және жаңа бағыттар». LLP Принстон, Нью-Джерси, 2019. 7-11,45 беттер, www.kaplanwalker.com. Жүгінген күні: 19.04.2024.
  7. ISO 37001:2016 «Парақорлықпен күрес менеджмент жүйесі» халықаралық стандарты. www.iso.org/directives). 5.3.2 пункттер, 18 бет. Жүгінген күні: 30.04.2024.
  8. Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл туралы Қазақстан Республикасының Заңы 2015 жылғы 18 қарашадағы № 410-V ҚРЗ. 1 тарау, 1 бап. «Әділет» АҚЖ (zan.kz). Жүгінген күні: 10.04.2024.
  9. Квазимемлекеттік сектор субъектілеріндегі сыбайлас жемқорлыққа қарсы комплаенс қызмет туралы үлгілік ережені бекіту туралы "Әділет" АҚЖ (zan.kz). Жүгінген күні: 27.04.2024.
  10. Прасолов В.И, Чешунас А.К «Аутсорсинг комплаенс процедур как способ оптимизации расходов на комплаенс-функцию». Russian Economic Bulletin .Российский экономический вестник 2020, Том 3, №2 (20-23 с). Жүгінген күні: 18.02.2024.
Quasi-public sector, anti-corruption compliance service, corruption risks, monitoring, online survey, outsourcing, standard provisions.

How to Cite

COMPLIANCE -SERVICES IN GUASI-PABLIC STCTOR ENTITIES: PROBLEMS AND DEVELOPMENT PROSPECTS. (2024). Scientific Journal "Bulletin of the K. Zhubanov Aktobe Regional University", 76(2), 67-75. https://doi.org/10.70239/arsu.2024.t76.n2.09