In the information society, social experience can no longer be transmitted by traditional methods. From
a young age, a modern person is forced to engage in information interaction in the information reality created by information technologies. The second stage of personality socialization - individualization, which is the most active stage of personality education and upbringing, is often under the control of informational quasi-subjects, not real social subjects. The study of individuation as a period of traditional and informational socialization of an individual is based on a subjectsubjective approach. Analysis and synthesis methods were used in the work. The main conclusion of the study is to substantiate that the individualization in the informational socialization of a person has positive and negative consequences. The reason is not only the transition of socialization to informational reality, but also the transfer of management functions of this process to informational quasi-subjects.
B.A. AMANIYAZOVA
Master of Arts, K.Zhubanov Aktobe Regional University, Aktobe, Kazakhstan
Е-mail: bagdagul-1977@mail.ru , https://orcid.org/;0000-0003-4018-8952
- Андреева Г.М. Социальная психология: Учебник для высших учебных заведений / Г.М. Андреева. 5-е изд., испр. и доп. М.: Аспект Пресс, 2003. 364 с.
- Батенин С.С. Человек в его истории / С.С. Батенин. Л.: ЛГУ, 1976. 296 с.
- Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка / Ж. Пиаже. СПб: СОЮЗ, 1997. 250 с.
- Мудрик А.В. Социальная педагогика / А.В. Мудрик. М., 2007. 224 с.
- Грязнова Е.В. Прикладные проблемы философии: научно-педагогический опыт: Монография / Е.В. Грязнова, Л.А. Зеленов-Гжель: ГГУ, 2015. 164 с.
- Грязнова Е.В. Идентификация человека в информационной реальности/ Е.В. Грязнова // Психология и психотехника. 2013. № 4(55). С. 371-379.
- Ивушкина О.В. Социализация молодежи в условиях информационного общества / О.В. Ивушкина // Историческая и социально-образовательная мысль. 2012. № 2. С. 164-170.
- Марченкова Н.Г. Интернет-социализация молодежи: анализ взаимосвязи с интернетзависимостью // Среднее профессиональное образование. 2010. № 4. С. 55-56.
- Грязнова Е.В. Информационное взаимодействие в образовании: прогресс или регресс? // Философия и культура. 2012. № 7. С. 123-129.
- Громыко Н.В. Интернет и постмодернизм – их значение для современного образования / Н.В. Громыко // Вопросы философии. 2002. № 2. С. 173-185.
- Егерев С.В. Компьютеры в образовании: пределы возможного / С.В. Егерев // Информационные технологии и образование. М., 1996. С. 105-110.
- Ракитов А.И. Философия компьютерной революции / А.И. Ракитов. М., 1991. 287 с.
- Антоненко А.А. Интернет-зависимость подростков от компьютерных игр и онлайн общения: клинико-психологические особенности и профилактика: автореф. ... канд. психол. наук. М., 2014. 19 с. 14. Данилов С. А. Риски и потенциал интернет-социализации молодежи/ С.А. Данилов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Философия. Психология.
- Педагогика. 2012. № 2. Т. 12. С. 42-47.
- Опарина И.Г. Интернет в современном обществе (социально-философский анализ): Монография / И.Г. Опарина. Иркутск, 2004. 105 с.
- Грязнова Е.В. Информационная культурология как научное направление: философско-методологический анализ // Философия и культура. 2016. № 3. б. 452-458.