In this study, the problems of forming the competence of future mathematics teachers to solve text problems are considered in detail. In the course of training, students must acquire not only theoretical knowledge, but also master the ability to apply them in practice. Therefore, special attention in the study is paid to the development of mathematical modeling, logical thinking, analytical abilities and many other skills. The main difficulties that students face in the process of solving text problems are identified. In addition, topics that caused difficulties for students are analyzed. During the study, an experiment was carried out. The experiment consisted of three stages: initial testing, special methodological classes and final testing. During the experiment, several special methodological classes were held for students. The first test results revealed the needs of future teachers. During the special classes, these needs and difficulties were taken into account. The lessons used traditional and innovative teaching methods. At the same time, visual tools, teamwork, problem-based learning methods were no exception. The results of the final test showed a significant improvement in students ' problem-solving skills. At the end of the experiment, students were interviewed and asked about their thoughts about the lesson. The conducted practical study encourages future teachers to improve their professional level.
SARKULOVA A.K.
2nd year master's student of the educational program "7M01501-Mathematics", Kazakh National Women's Pedagogical University, Almaty, Kazakhstan.
E-mail: sarkulovaayaulym@gmail.com, https://orcid.org/0009-0000-6541-8764
OMARBAYEVA B.K.
PhD, senior lecturer, department of mathematics, Kazakh National Women's Pedagogical University, Almaty, Kazakhstan.
E-mail: gazizaomarbayeva@gmail.com, https://orcid.org/0000-0002-2136-4431
- Тойбазаров Д.Б., Болашақ математика мұғалімдерін кәсіби даярлауда қолданбалы есептерді пайдаланудың ғылыми-әдістемелік негіздері // философия докторы (PhD) дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация. – Талдықорған, 2020. – 45-49б.
- А.Б. Кокажаева, Б.С. Ханжарова, Г.О. Сейтбекова, У.С. Шонбасова, Г.А. Батырбаева., Стандартты емес мәтіндік есептерді шығаруды оқытудың әдіс-тәсілдері // Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті хабаршысы, «Физика-математика ғылымдары» сериясы, №4(80) – Алматы, 2022. – 113-114б.
- Раков С. А., Формирование математических компетенций учителя математики на основе исследовательского подхода в обучении с использованием информационных технологий // Диссертация на соискание ученой степени доктора наук – Харков, 2005. – 31б.
- Savard A., Preparing future mathematics teacher educators to develop: Mathematics teacher educator and researcher stances // Learning Landscapes, Vol. 14 No. 1 – 2021. – 347-351б.
- Гаврилова Е.Н., Сеитова С.М. Современные требования подготовки будущих учителей как специалистов // Вестник КазНПУ им. Абая, серия «Педагогические науки», №3 (63), 2019. – 107б.
- Р.Қ.Керимбаева, М.А.Шауенова., Білім беруді интеграциялаудың теориялық негіздері // Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университеті хабаршысы «Педагогика ғылымдары» сериясы, №2(66) – Алматы, 2020 ж. – 55-60б.
- Эльканова А.А, Байчорова С.К, Лайпанова М. С., Дидактические возможности использования информационно-коммуникационных технологий в развитии образовательного процесса // Проблемы современного педагогического образования № 79-2, 2023. – 404б.