EFFECTIVENESS OF SITUATIONAL TASKS IN GEOGRAPHY IN MASTERING PISA TASKS

Published 2024-07-04
GEOGRAPHY AND GEOECOLOGY Vol. 74 No. 4 (2023)
№4 (2023)
Authors:
  • A. E. KULTORE
  • A. G. ABDULLINA
PDF (Kazakh)

This article describes the features of the use of situational tasks in high school, as well as their
importance in the development of universal learning activities. Consideration of the subject of assessment and the level of socialization in the new standards, the level of readiness of students to solve various problems. Increasing the importance of education to the most important semantic elements of the new educational standards, its goals. Tests of a logical nature are designed to determine the ability of students to master knowledge and apply them in life situations. In geography lessons, the analysis of the problem using the PISA criteria is carried out using the stretegies "think, work, share", "I-you-we", etc. Type of organization: individual, pair, group ,collective. The purpose of Kazakhstan's participation in international research is to reform the system of control and evaluation of students ' academic achievements, optimize the content of education in accordance with international standards, and create a system for assessing the quality of Kazakhstan's education. Using PISA tasks in geography lessons, the formation of a personality that is able to quickly, independently master and correctly understand a new topic, solve the problems encountered, try to understand the meaning of the case deeply and clearly, have a well-developed observational character, speak competently, master knowledge, implement it in practice, balance the language of the map, theoretical knowledge and predict the course of geographical trends.

  1. Илюшин Л.С. Использование «Конструктора задач» в разработке современного урока.//Школьные технологии, - 2013. №.1. - С. 123-132.
  2. Бахмутский А.Е., Конасова Н.Ю. Оценка образовательных результатов компетентностным подходом // Вестник ТОГИРРО. - 2012.- С. 42-52.
  3. Акулова О.В., ПисареваС.А., ПискуноваЕ.В., ПискуноваВ. Проектирование ситуационных задач для оценки компетентности учащихся: методическое пособие для учителей школ - Санкт-Петербург: КАРО, 2008.
  4. Быстрова Н.В., Коняева Е.А., Цыплакова С.А. Теоретические основы использования педагогических технологий в обучении студентов в системе среднего профессионального образования. Среднего профессионального образования. проблемы
  5. современного педагогического образования, 2019(63-2), - С. 78-80.
  6. Просветова А.В. Характеристика внедрения инновационных педагогических и методических комплексов в учебный процесс учреждений СПО Научные исследования в образовании, 2017, № 4- С. 46-49.
  7. Удовиченко И.А.Ситуационная задача как способ оценки компетентности учащихся// Модели компетенций в профессиональном образовании: проблемы проектирования и реализации: материалы межрегиональной науч. конф. - 2011. - С. 247-250.
  8. Веревкина Л.Е.Организация работы учащихся при решении ситуационных задач // Образование и обучение: методика и практика. - 2014. - №. 13. - С. 141-145.
  9. Прудских А. Г., Шенцева Т. А. Компетентностно-ориентированные задачи как фактор достижения метапредметных результатов обучения // Системно-деятельностный подход в педагогическом образовании: опыт реализации и перспективы развития. - 2017. - С. 229.
  10. Алексашина И., Абдулаева О., Киселев Ю. Формирование и оценка функциональной грамотности студентов. - Литрес, 2019.
  11. Гангнус Н. А. Ситуативные задачи как средство формирования критической "грамотности" и метакомпетентности студентов в XXI веке // Развитие личности студента: новые подходы и решения. - 2019. - С. 245-254.
  12. Cresswell J., Underwood C. Location, location, location: Implications of geographic situation on student performance in PISA 2000. Australian Council for Educational Research Ltd,2004. – 39c.
  13. Abdimurotov O. U. The importance of preparing future geography teachers for the international pisa program //Экономикаисоциум. – 2020. – №. 5-1 (72). – С. 3-8.
  14. Mikk J. et al.Relationships between student perception of teacher-student relations and PISA results in mathematics and science //International journal of science and mathematics education. – 2016. – Т. 14. – С. 1437-1454.
  15. Grisay A. et al. Translation equivalence across PISA countries //Journal of Applied Measurement. – 2007. – Т. 8. – №. 3. – С. 249.
  16. Kogler D. F. et al. Re-imagining evolutionary economic geography //Cambridge Journal of Regions, Economy and Society. – 2023. – С. 29.
practice - oriented subject, situational tasks, students' competence, formation of professional competencies, practical skills, interdisciplinary communication, practice-oriented learning, reports

How to Cite

EFFECTIVENESS OF SITUATIONAL TASKS IN GEOGRAPHY IN MASTERING PISA TASKS. (2024). Scientific Journal "Bulletin of the K. Zhubanov Aktobe Regional University", 74(4), 22-32. https://doi.org/10.70239/