The main goal of education focused on the global educational space is not only the acquisition of knowledge, but also the formation through knowledge-skills of independent, inquisitive, healthy, educated and
competent adolescents as a comprehensively developed personality. The tasks facing today's schoolchildren in the implementation of these goals are becoming more and more relevant every day. After all, today's schoolchildren are the main page of our future society. Therefore, the career guidance work carried out at the school is of great importance today. The main objectives of general education are three: ensuring the child's own overall development, a comprehensive worldview and preparing him for a certain profession in the future. Of these three tasks, it was proved that as social development becomes more complex, the most important task is the development of a child from an early age to a future profession.Currently, the task of general education is not only. To ensure the overall development of the child, but most importantly-to establish it in accordance with his abilities and interests from an early age. Vocational guidance is an activity aimed at preparing the younger generation for a conscious analysis of the relevant profession that they like. When carrying out vocational guidance, it is necessary to acquaint students with the world of specialties, their content, characteristics, requirements for a person with qualities, and to cultivate interest in a consciously chosen specialty in accordance with the goal. Development of the production and economic sector and its role in a market economy. The formation of a person’s abilities is also of no small importance in the conscious choice of a profession.
M.S. AGADIEVA
Master of Science, Senior Lecturer, Aktobe Regional University named after K.Zhubanov, Aktobe, Kazakhstan.
Е-mail: agadieva1974@mail.ru, https://orcid.org/0000-0001-5405-7131
A.S.BERKALIEVA
Master of Science, Senior Lecturer, Aktobe Regional University named after K.
Zhubanov, Aktobe, Kazakhstan.
Е-mail: berkalieva_22@mail.ru, https://orcid.org/0009-0002-8448-4710
- ҚР «Білім туралы» заңы. Астана, 2004ж
- Болашақ талапкердің мамандық тандауына педагогикалық-психологиялық көмек [Мәтін] / Б. Е. Сабырбай, Ж. М. Зейнуллина // «Бейіндік мектеп» - Қарағанды. – 2012. – Б.1. – С.77б.
- Haviland-Jones ,The Hidden Genius of Emotion, 2005. – 64б.
- Кәсіптік бағдар беру проблемалары. С.Ғ.Құрымбаев, А.М.Әшімбекова // Орталық Қазақстандағы жоғары педагогикалық білімнің дамуы тарихы міндеттері келешегі ҚР Білім беру саласына еңбегі сіңген қызметкері проф. С.Қ Досмағамбетовтың 85 жасқа толуына арналған ғылыми-практикалық конференция материалдары. 24 қазан. – Қарағанды. – 2013. – C. 280-281 б.
- ШЖМ білім алушыларының кәсіпке өзіндік бейімділігін анықтауы бойынша әдістемелік ұстанымдар. Әдістемелік ұсынымдар – Нұр-Сұлтан: Ы. Алтынсарин атындағы Ұлттық білім академиясы, 2020. – 288 б.
- Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания. - Изд. 2-е. - СПб.: Питер, 2001. - 272 б.
- Дружинин В.Н. Модель интеллектуального диапазона. Интеллект и общество Психология // Журнал Высшей школы экономики. - 2005. - Т. 2, №3. - С. 78. 100
- Холодная М.А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. - СПб.: Питер, 2004. - 384 с.
- Жарықбаев Қ.Б., Сангилбаев О.С. Жантану атауларының түсіндірме сөздігі. - Алматы: Сөздік-Словарь, 2006. - 384 б.
- Бердібаева С.Қ. Таным субъектісі: танымдық процестер. – Алматы: Қазақ университеті, 2006. – 75 б.
- Андреев Г.Г., Андреев Г.Г. Магия интеллекта или Книга о том, когда дети бывают умнее, быстрее, смышленнее взрослых. - М.: Эйдос, 1994. - С. 34.
- Искакова Л. Сыни ойлау негізінде болашақ бастауыш сынып мұғалімдерінің зияткерлігін дамыту. 6D010200 - Бастауышта оқыту педагогикасы мен әдістемесі. Философия докторы (PhD) дәрежесін алу үшін дайындалған диссертация. Алматы, 2022. – DOI: https://doi.org/10.52334/NZhK.2021.16.74.017
- бет
- Ромащук А.Н. Теория деятельности А.Н. Леоньева и проблема преодоления двухфакторного подхода к детерминации психики // Вестник Московского университета. Серия Психология. - 2013. - Вып. 2. - С. 26-29.
- Взаимодействие общеобразовательной школы и специальных учебных заведений в профессиональной ориентации молодежи: Межвузовский сборник научных трудов. – Ярославль: ЯГПИ им. К. Д. Ушинского, 1984 – 98 с.