In this article discusses the possibilities of using a literary text during the studying of Russian as a non-native language. Any text carries multi-level information that must be perceived by a foreign speaker in the process of reading. Modern methods of teaching Russian as a foreign language consider artistic text as a means
of communication. Much attention is paid to the technique of language guessing, which is based on the assimilation of reference words that together create the meaning of the text. The perception and understanding of a
literary text, which is a cultural source for foreign speakers, allows us to create a speech models and situations in a non-native language.
- Кулибина, Н.В. Зачем, что и как читать на уроке. Художественный текст при изучении русского языка как иностранного/ Н.В. Кулибина. – СПб.: ООО Центр «Златоуст», 2001. – 390 с.
- Прокурова Н.С. Роль художественной литературы в обучении русскому языку студентов-нефилологов (слушателей ВА МВД России) на продвинутом этапе обучения // Актуальные проблемы обучения русскому языку: Матер. Междунар. конф., – Брно,
- – С. 100-108
- Кулибина, Н. В. Читаем стихи русских поэтов/ Н.В. Кулибина. – СПб.: ООО Центр «Златоуст», 2005. – 96 с.
- Ожегов С.И. Словарь русского языка/ Гл. ред. С. П. Обнорский. – М.: Русский язык, 1981. – 816 с.
- Аксенова Г.Н. Художественный текст специальной тематики, его мотивационная, коммуникативная и профессиональная значимость/ Г.Н. Аксенова, Н.Е. Кожухова//. Актуальные проблемы обучения русскому и белорусскому языкам в медицинском вузе: Сб. ст. под ред. В.В. Белого. – Минск, 2009. – C. 61-64.
- Стурикова М.В. Обучение студентов-инофонов русскому языку как неродному посредством чтения литературных произведений [Электронный ресурс]. – 2016. – URL: http://psychology.snauka.ru/ (дата обращения: 11.11.2016)
text, foreign speaker, subtext, motivation, verbal image, language guessing, communication.
How to Cite
LITERARY TEXT AS A MEANS OF TEACHING RUSSIAN AS A NON-NATIVE LANGUAGE. (2024). Scientific Journal "Bulletin of the K. Zhubanov Aktobe Regional University", 60(2). https://doi.org/10.70239/